Tällä sivulla olevat tiedostot ovat vapaasti hyödynnettävissäsi ei-kaupallisiin tarkoituksiin. Et kuitenkaan saa levittää niitä eteenpäin ilman lupaani.
Kaikkien alla olevien DOS-demojen pitäisi pyöriä Windowsin konsoli-ikkunassa.
BDF-kuvaformaattidemo on vuodelta 1994 oleva grafiikan harjoitustyö. Työ esitteli kuvien progressiivista tallentamista animaatioilla ja esimerkkikuvien avulla. Mukana on C-lähdekoodi. bdf.zip, 482 kt. Päivitetty: 13.2.2002.
DOS VGA-demo vuodelta 1996. Esittelee pisteen piirtoa ja
muistipuskurin käyttöä. Mukana on C-lähdekoodi. Demo on C-käännös
PC-GPE:n (Game Programmer's Encyclopedia) Pascal-demoista.
vgagraf.zip, 33 kt. Päivitetty: 24.11.2001.
Lataa TouhoDOS-demo. Yliopiston erikoistyöprojektissani tehtiin muutaman hengen työryhmässä vuonna 1996 reaaliaikainen 3D-animaatio-ohjelmisto Windowsille - Touho. Animaatio-ohjelmistolla pystyi tekemään interaktiivisesti interaktiivisia kolmiulotteisia animaatioita. TouhoDOSin tein projektin jälkeen, kun innostuin DOSsin piirtorutiineista. Sillä pystyy vain katselemaan Touholla tehtyjä animaatioita ja maailmassa voi liikkua.
TouhoDos on tehty Borland C++ 4.5:lla ja se sisältää lähdekoodin.
Koodi on kommentoitu englanniksi.
TouhoDOS.zip, 203 kt. Päivitetty: 15.8.1998.
Keväällä 2000 sain vihdoin valmiiksi tutkielmani tietokoneanimaatiosta: "Nivelikkäiden mekanismien toteutus tietokoneanimaatiossa". Tutkielmalle annettiin arvosanaksi eximia cum laude approbatur.
Abstrakti:
Tutkielmassa esitellään nivelikkäiden mekanismien teoria ja toteutus kolmiulotteisessa tietokoneanimaatiossa. On suunniteltu reaaliaikaisesti laskettava nivelikkäiden mekanismien animointijärjestelmä, jota voisi käyttää interaktiiviseen asennon määrittelyyn. Järjestelmä käyttää suoraa kinematiikkaa ja käänteiskinematiikkaa nivelikkään mekanismin reaaliaikaiseen ohjaamiseen. Käänteiskinematiikan ratkaisuna esitetään yksinkertainen rekursiomenetelmä, Jacobin matriisiin perustuva iteratiivinen menetelmä sekä ratkaiseminen minimointiongelmana. Työn kokeellisessa osuudessa on tehty nivelikkäiden mekanismien reaaliaikaisen ohjausjärjestelmän prototyyppi.
Tutkielmatiedostot (päivitetty 30.5.2000)
gradu.pdf Tutkielma-teksti Adobe Acrobat Reader -muotoisena (543 kt).
ikrel.zip Testiohjelma (ikrel.exe ja tarvittavat dll-kirjastot) (620 kt).
Testiohjelma on 32-bittinen Windows-ohjelma. Ohjelma vaatii toimiakseen OpenGL:n.
iksource.zip Testiohjelman C++ lähdekoodi (38 kt).